Surcaj Kad Tanpa Izin
Peniaga tidak dibenarkan mengenakan surcaj atau menetapkan jumlah pembelian minimum terhadap pembayaran kad debit atau kad kredit. Larangan surcaj dipantau dan dikuatkuasakan oleh bank yang menyediakan kemudahana e-pembayaran kepada peniaga.
Cara Membuat Aduan
Anda boleh membuat aduan kepada pemeroleh peniaga yang menyediakan kemudahan penerimaan kad pembayaran kepada peruncit atau secara alternatif kepada pengeluar kad pembayaran anda.
Maklumat Yang Diperlukan (Sila rujuk gambar di bawah)
Butiran peribadi anda (contoh nama penuh, nombor kad pengenalan, nombor telefon)
Nama penuh dan alamat peniaga
Nama pemeroleh peniaga- institusi yang menyediakan terminal pembayaran
Bukti yang menunjukkan peniaga mengenakan surcaj atau jumlah pembelian minimum
Cara Menghantar Aduan
Hantarkan aduan kepada bank pengeluar kad pembayaran anda atau pemeroleh peniaga yang menyediakan kemudahan kad pembayaran kepada peruncit.
Untuk sebarang aduan, hubungi bank atau pemeroleh peniaga masing-masing melalui laman web, talian khidmat pelanggan atau di cawangan terdekat.
Pastikan anda mempunyai maklumat yang diperlukan seperti yang dinyatakan di atas.
Sila ambil perhatian dengan langkah-langkah berikut:
- Aduan yang dibuat akan memudahkan pemeroleh peniaga untuk ambil tindakan yang diperlukan bagi memastikan peniaga tidak mengenakan surcaj atau jumlah pembelian minimum pada transaksi kad pembayaran.
- Pengadu juga tidak dijamin akan menerima bayaran balik untuk sebarang surcaj yang dibayar kepada peniaga.
- Dinasihatkan supaya pelanggan yang tidak mahu membayar surcaj atau mematuhi jumlah pembelian minimum yang dikenakan oleh peniaga untuk membeli barangan dan perkhidmatan daripada peniaga lain yang tidak mengenakan surcaj atau jumlah pembelian minimum.